Tuesday 16 November 2010

Metodă de investiţie alternativă in Emiratele Arabe Unite: plăcuţele cu numerele de înregistrare ale maşinilor

14.000.000 USD (54,1m dirhami) pentru placuţa de înmatriculare cu nr. 1

Primele licitaţii de acest gen au fost organizate în Emiratele Arabe Unite în mai 2007. De atunci, Emirates Auction din Abu Dhabi a organizat 22 de astfel de evenimente iar Autoritatea pentru Drumuri şi Transport din Dubai a organizat 66 de licitaţii pentru cele mai apreciate plăcuţe cu numere de înregistare. Evenimentul a stârnit interesul internaţional în februarie 2008, când omul de afaceri Saeed Kouri a achiziţionat plăcuţa de înmatriculare cu numărul 1 pentru suma record de 14m USD (54,1 m AED). Întrebat de ce a dorit cu atâta ardoare să aibă acest număr de înmatriculare, acesta a răspuns: „Because I want to be the best in the world”. Într-adevăr, în Emirate, mai mult decât în orice parte a lumii, numărul de la maşină contează, ilustrând, indirect, statusul şi bogăţia.

2,700,000 USD (10m AED) pentru plăcuţa de înmatriculare cu nr. 9

În septembrie 2010, în ciuda crizei financiare care a afectat şi Emiratele în mare măsura, Abu Dhabi Police a reuşi să strângă 30 milioane de dirhami în urma licitaţiei numerelor de înmatriculare. Cea mai scumpă plăcuţă a fost cea cu numărul 9, pentru care Ahmad Ahli, un investitor din Abu Dhabi, a plătit puţin peste 2,7 milioane dolari americani. Acesta a declarat că a venit la licitaţie special ca sa achiziţioneze numărul 9.

Deşi numărul de înmatriculare al maşinii ilustrează poziţia socială şi bogăţia, Ahmad Ali nu şi-l va instala pe propria maşină. Numărul achiziţionat reprezintă o investiţie şi va fi utilizat la momentul oportun. Având deja o echipă de investitori formată, se specializează pe această piaţă destul de neobişnuită încă. Deşi a participat încă de la început la aceste licitaţii, Ahmad Ahli spune că este prima oară când se aventurează să achiziţioneze un număr format dintr-o singură cifră. Acest lucru reprezintă un risc dar şi o investiţie considerabilă. La o licitaţie anterioară a achiziţionat numărul 66 pentru suma de 1m AED pe care l-a vândut după câteva luni pentru 4,3m AED, reuşind astfel să obţină un profit mai mult decât substanţial.

Investiţie alternativă, piaţă în creştere

În cadrul licitaţiei au mai fost vândute 81 de numere de înmatriculare pentru suma totală de 30m AED. După numărul 9, cel mai scump număr a fost 19, achiziţionat pentru 3,35m AED, iar pe locul trei s-a situat numărul 77 pentru care s-au plătit 3,3m AED. Cel mai ieftin s-a vândut numărul 6444 pentru aproape 50,000 AED.

Abdulla al Mannaei, managing director al Emirates Auction, spune că aceasta piaţă este foarte atent monitorizată, licitaţiile se organizează rar iar numerele scoase la licitaţie sunt puţine ca număr. „Dacă forţăm şi inundăm piaţa, aceasta se reduce ca valoare. Noi vrem să o păstrăm eficientă pentru afaceri” adaugă Abdulla al Mannaei. Cu alte cuvinte, piaţa este ţinută sub control în ceea ce priveşte oferta şi cererea. Astfe, licitaţiile se organizează sporadic şi sunt anunşate numai cu o săptămână sau două înainte, determinând investitorii să monitorizeze websiteul insituţiei sau să se bazeze pe informaţiile aflate „din gura-n gură”. Tot al Mannaei afirmă că, la început, numerele de înmatriculare erau achiziţionate pentru prestigiu, dar, odată cu creşterea interesului şi maturizarea continuă a pieţei, plăcuţele cu numere exclusive sunt vazute ca investiţii valoroase care se vor aprecia în timp.

În acelaşi timp însă, este destul de riscat să ghiceşti care numere îşi vor mări valoarea sau se vor deprecia. Preţul poate fi determinat de o mulţime de factori subiectivi. Poate numărul reprezintă numărul norocos al cumpărătorului, data naşterii sau o aniversare. Toate aceste coincidenţe pot conduce la creşterea valorii unei plăcuţe de înmatriculare. Totuşi, piaţa nu este lasată exclusiv la mâna hazardului. În Abu Dhabi, şapte serii de plăcuţe au fost eliberate de-a lungul anilor, cu o culoare diferită pentru fiecare generaţie.

Totuşi, este unanim apreciat faptul că cele mai valoroase numere sunt cele compuse din cât mai puţine cifre. Aceasta este şi filosofia companiei Al Tawash Rent a Car din Al Ain, al cărei model de business are la bază exact expolatarea numerelor de ănmatriculare elitiste. Hatem Hajazi, deputy director, spune că multe dintre vehiculele de lux ale companiei, de la Lexus, la BMW sau Ferrari, sunt mult mai puţin valoaroase decât numerele de înmatriculare pe care le au ataşate. Compania şi-a construit reputaţia şi clientela tocmai pe prestigiul creat de deţinerea unor astfel de plăcuţe. ”Vedem aceste plăcuţe ca pe o investiţie deoarece numerele mici sunt la mare cerere. Sunt considerate foarte prestigioase şi 90% dintre clienţi le solicită. Avem o flotă de 400 de maşini iar cele cu numere mici sunt închiriate la preţuri mai mari cu 10 sau chiar 15% decât celelalte” mai spune Hatem Hajazi.

Dintre toate emiratele, Abu Dhabi deţine recordul pentru 8 din 10 cele mai scumpe numere de înmatriculare.

Ce urmează?

Cumpărătorii sunt dispuţi să plătească un preţ de 20 de ori mai mare pentru un Blackberry cu un pin uşor de memorat sau „special”, într-un fel sau altul. Preţul unui Blackberry cu un pin uşor poate varia între 2,700 USD şi 10,000 USD. Cumpărătorii monitorizază websiteurile şi anunţurile din ziare unde comercianţi sau persoane fizice postează anunţurile de vânzare a dispozitivelor cu pinuri „bune”. Un cumpărător, care a dorit să fie identificat doar cu iniţialele YM, a plătit aproape 6,000 USD pentru un pin. „Am vrut să cumpăr un număr care se potriveşte cu toate celelalte numere ale mele: numărul de telefon, emailul, numărul cutiei poştale, numărul de înregistrare al maşinii si al permisului auto. În toate se repetă numărul 2. Numărul 2 este numărul meu norocos şi nu am vrut ca altcineva sa-l aibă. Asa că am avut un buget nelimitat pentru aceasta achiziţie”, a declarat acesta.

Sursa: www.thenational.ae

No comments: